منو منو

در رفتگی لگن نوزاد


Developmental dysplasia of the hip or DDH
در رفتگی مادرزادی لگن در ناحیه مفصل ران که نام کامل آن Developmental dysplasia of the hip or DDH است، جزو بیماری های مادرزادی است که در آن سر استخوان ران به درستی در داخل حفره استابولوم لگن قرار نگرفته است.این بیماری می تواند ناشی از نقص حفره استابولوم در دوران جنینی باشد که به درستی تشکیل نشده باشد یا این حفره شکل مناسب و یا عمق کافی را نداشته و نتواند سر استخوان ران نوزاد را در خود حفظ کند.شدت در رفتگی مادرزادی لگن در ناحیه مفصل ران در  نوزادان و کودکان بر اساس سن و یا شرایط بدن آنها متفاوت است.در بعضی از نوزادان سر استخوان ران در بدو تولد کاملا خارج از حفره استابولوم است که به آن دررفتگی مادرزادی سر ران استخوان می گویند.ولی در بعضی نوزادان  سر ران در حفره استابولوم قرار دارد ولی سست و ناپایدار است و به آسانی از آن خارج شده و یا به آن داخل می شود و دچار لغزش است .همزمان با رشد نوزاد و بزرگتر شدن سن او چنانچه به دررفتگی مادرزادی لگن مبتلا باشد، ناپایداری مفصل ران نیز بیشتر می شود.از این رو تمام نوزادان بلافاصله بعد از تولد از لحاظ وجود این بیماری توسط پزشک  معاینه می شوند و در صورت لزوم از روش های تصویر برداری تشخیصی همچون سونوگرافی یا رادیوگرافی برای بررسی بهتر و دقیق تر استفاده می شود.
به طور کلی و بر اساس آمارهای موجود احتمال ایجاد دررفتگی لگن نوزادان در زمان تولد در حدود یک نوزاد در هر هزار نوزاد متولد شده می‌باشد.و می توان عوامل ژنتیکی را نیز به عنوان عامل بسیار مهم در ایجاد دررفتگی لگن نوزاد به حساب آورد. در صورتی که یکی از والدین در دوران کودکی یا نوزادی دچار دررفتگی لگن بوده باشند، احتمال دررفتگی لگن در نوزاد آنها تا 12 درصد افزایش پیدا می‌کند. و یا اگر نوزادی دارای برادر یا خواهر مبتلا به عارضه دررفتگی لگن باشد تا 6 درصد امگان افزایش به دررفتگی لگن قابل پیش بینی خواهد بود. حتی در میان کودکانی که از لحاظ ژنتیکی در معرض این عارضه قرار ندارند، احتمال بروز دررفتگی لگن در کودکانی که فرزند اول خانواده باشند به مراتب بیشتر خواهد بود.
عوامل دیگری را نیز می توان بر دررفتگی مفصل ران تأثیر گذار دانست که مهمترین آنها عبارتند از : 
ناهنجاری‌های مرتبط به شکل‌گیری استخوان : کجی گردن (تورتیکولی) و انحراف پنجه پا به سمت داخل (متاتارتوس ادکتوس) معمولاً به دلیل کوچک بودن فضای رحم و ناکافی بودن فضا برای رشد جنین ایجاد می‌شوند. در صورتی که جنین با این شرایط رو به رو بوده باشد، بررسی نوزاد از نظر بروز این عوارض توسط پزشک ضروری است .
زایمان بریچ : هنگامی که در زایمان طبیعی  نوزاد با پا یا باسن از رحم مادر خارج می‌شود، 10 برابر بیشتر نسبت به نوزادانی که در حالت طبیعی به دنیا می‌آیند در معرض دیسپلازی مفصل ران قرار می گیرند..می توان گفت دررفتگی لگن در  نوزادان دختر بیشتر از نوزادان پسر ایجاد می‌شود و ممکن است در هر دو ران و یا به صورت شایع تر در ران پای چپ بیشتر دیده شود. 

 

تقویم حضور پزشک

برای رزرو نوبت به سایت زیر مراجعه کنید. رزرو نوبت
کلیه ی حقوق این سایت متعلق به کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی اطفال دکتر آرمین ابطحیان است