منو منو

بیماری سیور

بیماری Sever چیست؟

بیماری سور یا آپوفیزیت پاشنه پا به صورت درد پاشنه ظاهر می شود و در اثر التهاب اتصال بین طناب پاشنه (تاندون آشیل) و استخوان پاشنه، استخوان بزرگی که پاشنه را تشکیل می دهد، ایجاد می شود.

این وضعیت اغلب در ورزشکاران جوان، معمولا بین ۸ تا ۱۵ سال اتفاق می افتد. در طول جهش رشد تحت تأثیر استرس بر بدن قرار می گیرد.

تاندون آشیل قوی ترین تاندون بدن انسان است. سه عضله ساق پا (گاستروکنمیوس، کف پا، و پلانتاریس) را به پاشنه پا متصل می کند و بر روی خم شدن کف پا (اشاره به انگشتان پا) و خم شدن زانو عمل می کند.

هنگامی که ارتباط بین تاندون قوی و استخوان پاشنه به خطر بیفتد، نتیجه آن فشار، میکروتروما و درد است.

از آنجا که این نقطه اتصال به ویژه پس از یک جهش رشد آسیب پذیر است، جوانان به ویژه در معرض این شرایط هستند.

سایر عوامل موثر عبارتند از فعالیت های ورزشی تکراری مانند دویدن، مچ پاهای سفت و فعالیت ضربه ای زیاد در کفش های فرسوده و غیر قابل حمایت.

چگونه بیماری Sever را درمان می کنید؟

اگرچه بیماری Sever توسط پزشک تشخیص داده می شود، جراحی یا روش های تهاجمی درمان این بیماری نیستند.

ممکن است پزشک شما بخواهد برای تشخیص اینکه شکستگی وجود ندارد عکس اشعه ایکس بگیرد. درمان نسبتا ساده است و بیشتر موارد بیماری Sever با استراحت برطرف می شود.

اگر مشخص شود که درد ناشی از بیماری Sever است، استراحت و اجازه دادن به رشد استخوان های بیمار تا حد بلوغ، در نهایت این وضعیت را از بین می برد. در حین بهبود، می توان با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی NSAID (مانند ایبوپروفن)، یخ و کشش ساق پا به این بیماری کمک کرد.

اگر اصلاح فعالیت و سایر درمان‌های محافظه‌کارانه‌تر به درد کمک نکنند، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از گچ بر روی ناحیه استفاده کند، اگرچه معمولاً لازم نیست.

نوار حرکتی روش دیگری است که ممکن است درد ناشی از بیماری Sever را کاهش دهد. این نوع خاصی از نوار است که می تواند برای قرار دادن نقاط فشار روی پوست برای کاهش درد استفاده شود.

ورزش و کشش برای بیماری Sever

هنگامی که تشخیص داده شد، توصیه اصلی استراحت خواهد بود، اگرچه ممکن است ورزش های خاصی مجاز باشد. این تمرینات همچنین می توانند در وهله اول احتمال ابتلا به این التهاب را کاهش دهند.

نکات زیر می تواند به شما کمک کند ورزش صحیح انجام دهید:

• کفش‌های جدیدتر و با بالشتک مناسب‌تر بپوشید، به‌ویژه زمانی که درگیر حرکات ضربه‌ای یا ورزشی هستید.
  • بعد از تمرین، به خصوص عضلات ساق پا، در حالی که عضله گرم است، حرکات کششی انجام دهید.
  • خارج از تمرینات معمولی روی تحرک مچ پا کار کنید. اضافه کردن تمرینات دایره مچ پا، بالا بردن پاشنه (۱ پا و ۲ پا)، قطره پاشنه (۱ پا و ۲ پا)، بالا بردن انگشتان پا، و کشش همسترینگ نشسته با بند یوگا برای خم شدن پا را در نظر بگیرید.
  • تمرین متقاطع با فعالیت‌های بدون ضربه مانند شنا یا دوچرخه‌سواری برای تکمیل تناسب اندام بدون نیروی زمینی زیاد روی پاشنه.
  • اگر توسط پزشک توصیه شده است، یک فنجان پاشنه یا ارتز را در نظر بگیرید.
  • زمانی که علائم برای اولین بار مشاهده شد استراحت کنید یا اصلاح کنید.

بیماری Sever چقدر طول می کشد؟

معمولا درد در اطراف طول می کشد ۲ الی ۸ هفته اما اگر به علل زمینه‌ای رسیدگی نشود، می‌تواند چندین ماه یا حتی تا زمانی که صفحه رشد بالغ شود ادامه یابد.

سریع ترین راه برای کاهش درد بیماری Sever چیست؟

سریعترین راه برای کاهش درد بیماری Sever استراحت است، به این معنی که ممکن است در دوره بهبودی اولیه ورزش و ورزش غیر قابل بحث باشد.

شما می توانید با انجام حرکات کششی، انجام تمرینات حرکتی و تمرینات متقابل از بروز مجدد این وضعیت جلوگیری کنید. پوشیدن کفش‌های مناسب و حمایت‌کننده، استفاده از نوار حرکتی و استفاده از فنجان‌های پاشنه یا درج‌های ارتز نیز می‌تواند کمک کند.

آیا هنوز هم می توانید با بیماری Sever ورزش کنید؟

تداوم استرس ناشی از آسیب ناشی از استفاده بیش از حد به ندرت نتیجه خوبی را به همراه دارد. با انجام این کار، خطر بدتر شدن آسیب یا ایجاد عدم تعادل عضلانی با حمایت از پای آسیب دیده را دارید که می تواند عواقب بلندمدتی داشته باشد.

چگونه بیماری Sever را آزمایش می کنید؟

یک آزمایش مثبت برای درد در داخل و خارج استخوان پاشنه (استخوان پاشنه) به شدت نشان دهنده بیماری Sever است.

آیا بیماری Sever می تواند دائمی باشد؟

خیر. هنگامی که صفحه رشد در حدود ۱۳ تا ۱۵ سالگی بالغ شد، بیماری Sever دیگر نگران کننده نیست.

تقویم حضور پزشک

برای رزرو نوبت به سایت زیر مراجعه کنید. رزرو نوبت
کلیه ی حقوق این سایت متعلق به کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی اطفال دکتر آرمین ابطحیان است