Menu Menu

بیماری فلج مغزی


 cerebral palsy cp
فلج مغزی کودکان به گروهی از اختلالات سیستم عصبی در دوران نوزادی یا ابتدای دوران کودکی گفته می‌شود که تاثیرات مداوم و همیشگی آن بر حرکات بدن و هماهنگی عضلات بدن تاثیر گذار است. علت بروز فلج مغزی (بیماری cp) آسیب یا بروز اختلال در تشکیل قسمت‌هایی از مغز است که موجب می‌شود توانایی مغز در کنترل حرکات بدن و حفظ حالت و تعادل بدن دچار مشکل شود. فلج مغزی ناحیه کنترل حرکات به نام قشر مغزی در لایه بیرونی مغز را درگیر می‌کند .این قسمت از مغز، دستورات مربوط به حرکات عضلات را  صادر می‌کند. در برخی از موارد قشر مغزی در دوران جنینی به طور کامل و طبیعی رشد نمی کند. در برخی دیگر از موارد کودک سالم است اما بر اثر حادثه‌ای در دوران بارداری، در حین تولد یا بعد از تولد، این قسمت از مغز او دچار آسیب می‌شود. در هر دو مورد این آسیب قابل جبران نیست و ناتوانی‌ها و اختلالات ناشی از آن نیز دائمی و همیشگی هستند. فلج مغزی کودکان را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد اما با به‌کارگیری روش‌های فیزیوتراپی و توانبخشی فلج مغزی می‌توان توانایی‌های کودک را بهبود بخشید. 
اختلالات حرکتی در فلج مغزی موجب محدودیت در حرکات و  عدم سیر رشد طبیعی کودک شده و ممکن است با اختلال در حس، درک،شناخت، ارتباط، تشنج و غیره همراه باشد.اختلالات نورولوژیک فلج مغزی به دلیل آسیب دائمی در ساختار مغز قابل درمان نیست، ولی برخی از پیامدهای شاخص آن از جمله اختلال در حرکت تا حدودی قابل درمان می باشد.بسیاری از کودکان با فلج مغزی با مداخلات پزشکی و توانبخشی به موقع و مناسب ، توانایی کسب حرکات و مراحل رشدی را پیدا می کنند، به طوری که با به کارگیری این روش ها بسیاری از این کودکان قادر به راه رفتن می شوند.
فلج مغزی از اختلالات نورولوژیکی است که در نهایت منجر به محدودیت در حرکت می شود. گروهی از اختلالات حرکتی دایم غیر پیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی و یا آسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل یا در حین زایمان ایجاد می‌گردند. با توجه به شدت آسیب مغزی، میزان محدودیت در حرکات، به خصوص راه رفتن و جابه جایی مشخص می شود. در آسیبهای خفیف مهارتهای حرکتی در کودکان فلج مغزی شرایط بهتری داشته و در برخی موارد این کودکان به موقع و در سن مناسب، مهارت راه رفتن را کسب می کنند و در طرف مقابل طیف، در آسیب های شدید ممکن است کودک هیچ وقت مهارت راه رفتن را کسب نکند. و در کل ، ضعف و بدی عملکرد در ستون فقرات و مفاصل، لگن، زانو و مچ پا دیده می شود که بیشتر از هر چیزی راه رفتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد .
فلج مغزی دارای چندین نوع متفاوت است:
1. اسپاستیک (Spastic): شایعترین نوع فلج مغزی که ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد را شامل می‌شود و این نوع فلج مغزی در نتیجه آسیب دیدن کورتکس حرکتی مغز است که حرکات ارادی را کنترل می‌کند.این نوع فلج گاهی دو طرفه‌است که حداقل با مواردی همچون الگوی حرکتی غیرطبیعی، افزایش تون عضلات، رفلکس‌های پاتولوژیک مانند بابنکس و هیپررفلکسی همراه است. واکنش‌های ضعیف،گرفتگی و سفتی یک سمت بدن ،انقباض، گرفتگی و خشکی دائمی عضلات یا مفاصل، راه رفتن غیرعادی می تواند از علایم این نوع فلج مغزی باشد.
2. آتاکسیک (Ataxic) : این نوع فلج مغزی در کمتر از ۵ درصد موارد مشاهده می‌شود که به علت آسیب دیدن مخچه که عضو کنترل کننده تعادل و هماهنگی است اتفاق می افتد. بیماران دچار سی پی آتاکسیک از رعشه و کاهش تونوس عضلانی رنج می‌برند و گاها دارای مشکلات گفتاری، مشکل در ادراک عمق، لرزش و رعشه و از هم باز شدن پاها هنگام راه رفتن رو به جلو هستند.و می توان گفت در مبتلایان وضعیت غیرطبیعی عضلات و فقدان هماهنگی منظم بین عضلات دیده می شود .
3. دیس کینتیک (Dyskinetic). این نوع فلج مغزی ده تا پانزده درصد موارد را تشکیل می‌دهد مشخصه آن الگوهای حرکتی غیرطبیعی و حرکات بدون اراده وکنترل نشده و راجعه ‌است.
4. هیپوتونیک(Hypotonic) : در فلج هیپوتونیک بدن و عضلات با شلی همراه هستند و تونوس پایین عضلانی باعث شل و ضعیف شدن عضلات بدن می‌شود.
5. فلج مغزی مختلط 
بیشتر موارد ابتلا به  فلج مغزی به جز موارد خفیف آن، را می توان  در ۱۸ ماه اول زندگی نوزاد به دلیل وجود مشکل در حرکات بدن کودک شناسایی کرد .طیف بسیار متفاوتی از علایم شامل ناتوانی حرکتی، وجود اختلالاتی مثل عملکرد حرکتی خشن و نامتقارن ،افزایش تون عضلات یا کاهش تون عضلانی که همگی این علایم ممکن است خفیف یا شدید باشد و یا ممکن است تنها یک نیمه بدن یا هر دو نیمه بدن نوزاد را درگیر کند. درگیری عضلانی ممکن است بیشتر دست‌ها یا پاها و یا هر  در هر۴ اندام همراه باشد. حرکات غیرطبیعی (نظیر پیچشی، پرشی، چرخشی) در دست‌ها، پاها، بازو، و ساق پا وجود دارد . لرزش، عدم حفظ هماهنگی و تعادل بدن، عضلات شل بخصوص در حالت استراحت، مفاصل بیش از حد متحرک ، کاهش توانایی یادگیری، اختلال در تکلم، مشکلات شنوایی و بینایی، تشنج، درد بخصوص در کودکان در سنین بالاتر، روند کند رشد، تنفس‌های نامنظم ،علایم گوارشی (شامل اختلال در مکیدن شیر، یا غذا خوردن، جویدن، بلعیدن، استفراغ و یبوست، افزایش آبریزش دهان)، ،بی‌اختیاری ادرار،کاهش ضریب هوشی همگی از علایم فلج مغزی مختلط هستند که در این موارد لازم است پزشک متخصص نورولوژی نوزاد را  مورد بررسی قرار دهد.
 
 

Doctor Attendance Calendar

.To book an appointment, visit the following site Appointment Reservation